קביעת פגישת יעוץ
מה אומר החוק לגבי הגשת עזרה ראשונה "מרושלת" במקומות ציבוריים?
אהובה טיכו 01.07.20 רשלנות רפואית

מה אומר החוק לגבי הגשת עזרה ראשונה “מרושלת” במקומות ציבוריים?

כל אחד מאיתנו עשוי לעבור ברחוב ולהיתקל באדם שעובר תאונה, נפצע, נחבל או חווה התקף גופני כלשהו. האם מותר לגעת בו? האם אנחנו אמורים ליישם ידע אישי בעזרה ראשונה כדי לספק טיפול ראשוני? ומה החוק קובע לגבי מקרים שבהם העזרה הראשונה התבצעה בצורה רשלנית?

האם מותר להשתמש בידע קודם על נפגעים אמיתיים?

לאורך החיים ישנן “תחנות” רבות שבהן נעבור קורס או תדריך להגשת עזרה ראשונה. רובנו נפגשים עם הנושא בצבא, כאשר אחד ממבחני סוף הטירונות הוא מבחן עזרה ראשונה. אחרים ייפגשו עם הנושא במסגרת הכשרתם המקצועית, התפקיד בעבודה, הלימודים לתואר ואפילו אחרי לידת תינוק. נשאלת השאלה – האם לכל האנשים שעברו פעם תדריך או קורס ע”ר (עזרה ראשונה) מותר לטפל באדם אקראי שנתקלו בו ברחוב? 

על פי הנחיות הע”ר בישראל, חובה לטפל בנפגעים סמוך ככל הניתן לזמן ומקום ההתרחשות. מטרת העזרה הראשונה היא משולשת: לבלום הידרדרות במצב הנפגע/ת, להטיב עם מצבם במידת האפשר ולדאוג לפינוי אל גורם רפואי מתאים. מטרה זו נקבעה כדי לאפשר לאנשים לעזור לזקוקים לעזרה, מבלי שעיכובים יגרמו להם לנזק נוסף ואף לסכנת חיים. 

מה אסור לעשות כשמושיטים עזרה במרחב הציבורי?

  • אסור לשפוך מים על אדם שאיבד הכרה
  • אסור לסטור או להכות – הדבר עשוי להחמיר את מצב הנפגע/ת
  • אסור להזיז נפגעים באופן לא זהיר – הדבר עלול לגרום לשיתוק ואף למוות
  • אין לקבוע מוות – הדבר מתבצע בסמכות רפואית מתאימה בלבד
  • אין לספק תרופות או למרוח משחות
  • אסור לשחרר אדם לדרכו ללא המשך טיפול מקצועי
  • נאסר על חריגה מסמכות הטיפול
  • אין לגרום לנזק או הידרדרות במצב המטופל בזמן המתנה למענה רפואי מתאים

הימנעות מנזק במתן ע”ר – מה החוק קובע?

פציעה או חבלה במקום ציבורי היא מצב פתאומי ובלתי צפוי, גם לנפגע וגם לעוברים והשבים. במצבים אלו, יכולות להתרחש מגוון צורות התנהגות שונות ולכן החוק מבקש להסדיר את צורת ההתנהגות, על ידי חוק “לא תעמוד על דם רעך”. חוק זה מוכר יותר בציבור כחוק השומרוני הטוב. על פי חוק זה, חלה החובה על כל אדם להושיט עזרה לאדם אחר שנמצא בסכנה מיידית וחמורה, המאיימת על שלמות חייו וגופו. עזרה זו תבוצע ככל יכולתו וסמכותו של העוזר, מבלי שהדבר יסכן אותו ואת זולתו. לכן, מילוי החוק מתרחש על ידי הזעקת מד”א, שירותי הכבאות או משטרה למקום. 

נכתב בשיתוף דפיברילטור AED – הבלוג המוביל לנושאי דפיברילטור בישראל

לקבלת פגישת יעוץ חייג או שלח פרטים: