קביעת פגישת יעוץ
כיצד עוולות רשלנות רפואית עשויות להוביל להליכים פליליים?
Daniel 25.08.24 רשלנות רפואית

כיצד עוולות רשלנות רפואית עשויות להוביל להליכים פליליים?

​ ​

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא מצב שבו איש צוות רפואי, כגון רופא, אחות או רוקח, לא מספק טיפול העומד בסטנדרט המקובל בתחום הרפואי, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל. רשלנות יכולה להתרחש בדרכים שונות, למשל כאשר רופא מאבחן מחלה באופן שגוי, נותן תרופה לא מתאימה, או מבצע טעות במהלך ניתוח. חשוב להבין כי רשלנות רפואית עלולה לגרום לנזקים חמורים ובלתי הפיכים למטופלים, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.
במצב כזה רצוי וחשוב לפנות לעורך דין לרשלנות רפואית.

 

סוגים נפוצים של רשלנות רפואית

ישנם מספר סוגים שכיחים של רשלנות רפואית שעשויים לגרום נזקים חמורים למטופלים:

  • טעויות באבחון – אי זיהוי או זיהוי שגוי של מחלות ומצבים רפואיים.
  • טעויות בטיפול תרופתי – מתן תרופות לא מתאימות, מינונים שגויים או אי התחשבות בתגובות בין תרופתיות מסוכנות.
  • רשלנות בניתוחים – ביצוע ניתוחים לא נחוצים, טעויות במהלך הניתוח או זיהומים פוסט-ניתוחיים כתוצאה מחוסר זהירות.
  • אי מתן הסבר מספק למטופל – כשל בהסברת הסיכונים והסיכויים של טיפולים ובקבלת הסכמה מדעת.
  • איחור או כשל באבחון מצבי חירום – אי מתן טיפול רפואי דחוף במקרים בהם הוא נדרש.

במקרים חמורים במיוחד של רשלנות רפואית, ייתכן צורך בייצוג בעבירות פליליות נגד הצוות הרפואי המעורב, בנוסף להליכים אזרחיים לפיצוי הנפגעים.

ההשלכות האפשריות של רשלנות רפואית

רשלנות רפואית עלולה לגרום לקשת רחבה של השלכות שליליות על חייהם ורווחתם של המטופלים ובני משפחותיהם. הנזקים הפיזיים שעשויים להיגרם כתוצאה מטיפול רשלני כוללים החמרה במצב בריאותי קיים, פציעות חדשות, נכות ואף מוות במקרים קיצוניים. מלבד הפגיעה הגופנית, קורבנות רשלנות רפואית לעתים קרובות סובלים גם מטראומה נפשית, חרדה, דיכאון ואובדן אמון במערכת הבריאות. בנוסף, הטיפול בנזקים שנגרמו עקב רשלנות רפואית מלווה פעמים רבות בנטל כלכלי כבד, הכולל הוצאות רפואיות מוגברות, אובדן ימי עבודה ופגיעה ביכולת ההשתכרות בטווח הארוך. ההשפעה המצטברת של נזקים אלו יכולה להיות הרסנית עבור המטופלים ומשפחותיהם, ולכן חיוני למצות את הדין עם אנשי צוות רפואי שהתרשלו בצורה חמורה במילוי תפקידם.

מתי רשלנות רפואית הופכת לעניין פלילי?

במרבית המקרים, רשלנות רפואית נתפסת כעוולה אזרחית שמזכה את הנפגע בפיצויים. אולם, במקרים מסוימים של התרשלות חמורה במיוחד, הרשלנות הרפואית עלולה לחצות את הגבול ולהפוך לעבירה פלילית. הדבר קורה כאשר קיים זלזול בוטה וקיצוני בחיי המטופל או בריאותו, או כאשר מופרת חובת הזהירות של הצוות הרפואי באופן קיצוני. במצבים כאלה, כאשר מתקיימת רשלנות רבתי, המערכת המשפטית רשאית להגיש כתב אישום פלילי נגד הרופא או איש הצוות הרפואי, בנוסף להליך האזרחי שתובע הפיצויים. חומרת הרשלנות וההשלכות הקשות שלה על בריאות המטופל הם שיכריעו אם מדובר בעבירה פלילית שדורשת ענישה מחמירה יותר.

כיצד עוולות רשלנות רפואית עשויות להוביל להליכים פליליים?

דוגמאות למקרים של רשלנות רפואית שהובילו להליכים פליליים

להלן מספר דוגמאות למקרים בהם רשלנות רפואית חמורה הובילה להעמדה לדין פלילי של אנשי צוות רפואי:

  • מנתח שביצע ניתוח בשכרות והביא למותו של המטופל. הרופא הורשע בהריגה והושעה מרישיונו הרפואי.
  • רופא שהזניח את מצבו של פג שאובחן עם זיהום קשה, דבר שהוביל לנכות קבועה של התינוק. הרופא הואשם בגרימת חבלה חמורה ברשלנות.
  • אחות שנתנה תרופה לא נכונה למטופל, על אף הנחיות מפורשות בתיק הרפואי, גרמה לתגובה אלרגית קשה שסיכנה את חייו. האחות הועמדה לדין באשמת סיכון חיי אדם ברשלנות.

ברוב המקרים הללו, ההליך הפלילי לווה גם בתביעות אזרחיות מצד המטופלים או משפחותיהם. הרשעות והכרעות הדין בתיקים אלה שלחו מסר ברור לקהילה הרפואית בדבר הצורך בהקפדה יתרה על סטנדרטים מקצועיים וזהירות בעת מתן טיפול רפואי.

חשיבות מיצוי הדין עם מקרי רשלנות רפואית חמורים

חשוב מאוד לנקוט בצעדים משפטיים, הן אזרחיים והן פליליים, כנגד אנשי צוות רפואי שהתרשלו באופן חמור בטיפול בחולים. הליכים משפטיים אלה מהווים הרתעה משמעותית ויכולים למנוע הישנות של טעויות רפואיות דומות בעתיד. כמו כן, ענישה של רופאים ואחיות רשלניים מובילה בטווח הארוך לשיפור איכות הטיפול הרפואי.

כאשר מטופלים נפגעים קשות עקב רשלנות רפואית, מיצוי הדין הפלילי הוא צעד חשוב לצד תביעות פיצויים אזרחיות. הרשעה פלילית של איש צוות רפואי מסייעת להכרה בחומרת המעשים ומדגישה את אחריותם של רופאים לספק טיפול זהיר ובטיחותי. לעתים, הרשעה כזו אף יכולה להוביל לשלילת רישיון לעסוק ברפואה ולהרחקת אנשים לא ראויים ממקצוע זה.

נקיטת צעדים משפטיים במקרי רשלנות קיצוניים מסייעת גם להעצים את המטופלים ובני משפחותיהם, ולהעניק להם תחושה של צדק ונקמה. מיצוי הדין מאפשר לקורבנות להשמיע את קולם ולקבל הכרה בסבלם. במקביל, הליכים אלה מגבירים את המודעות הציבורית לסכנות הטמונות ברשלנות רפואית ומעודדים דיווח על מקרים שכאלה.

1. מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית מתייחסת למצב שבו רופא או איש מקצוע רפואי לא פעל לפי הסטנדרטים המקובלים של טיפול, מה שגרם לנזק או פגיעות למטופל.

2. איך ניתן להוכיח רשלנות רפואית?

כדי להוכיח רשלנות רפואית, יש להראות שהרופא לא פעל בהתאם לסטנדרטים המקובלים, שהיו תוצאות ישירות לפעולה זו, ושנגרם נזק למטופל בעקבות כך.

3. מהן השלכות של רשלנות רפואית?

השלכות של רשלנות רפואית יכולות לכלול פגיעות גופניות, סבל נפשי, הוצאות רפואיות נוספות ותביעות משפטיות נגד אנשי מקצוע רפואיים או מוסדות רפואיים.

 

סיכום

רשלנות רפואית היא תופעה חמורה שעלולה לגרום לנזקים קשים למטופלים. ישנם מקרים שבהם רשלנות רפואית אף חוצה את הגבול מעוולה אזרחית לעבירה פלילית, כאשר מדובר ברשלנות חמורה במיוחד, זלזול בוטה בחיי המטופל או הפרת חובת הזהירות באופן קיצוני. חשוב לנקוט בצעדים משפטיים, הן אזרחיים והן פליליים, נגד אנשי צוות רפואי שנהגו ברשלנות חמורה, כדי למנוע הישנות של מקרים דומים ולשפר את איכות הטיפול הרפואי. אם נתקלתם במקרה של רשלנות רפואית חמורה, מומלץ לפנות לעו”ד פלילי שגיב רוטנברג כדי למצות את זכויותיכם המשפטיות ולהבטיח שהאחראים יועמדו לדין.

לקבלת פגישת יעוץ חייג או שלח פרטים: