Skip to content
עו"ד ד"ר אהובה טיכו
052-9123118 חייגו עכשיו לשיחת ייעוץ!
לייעוץ ראשוני
  • דף הבית
  • אודות
  • תחומי התמחות
    • תביעת רשלנות רפואית
    • רשלנות רפואית בהריון
    • רשלנות רפואית בלידה
    • רשלנות רפואית באבחון סרטן
    • רשלנות בבדיקות סקר ובייעוץ גנטי
    • רשלנות רפואית בניתוחי עמוד שדרה
    • רשלנות רפואית בטיפולי פוריות
    • רשלנות ברפואה פנימית ומשפחה
    • רשלנות באורתופדיה כירורגית
    • רשלנות במתן תרופות שגויות
    • העדר רשומה רפואית
    • רשלנות רפואית בטיפול במחלת האפילפסיה
    • רשלנות בטיפולי שיניים
  • צור קשר
שתף:
/ פסקי דין/ איבד את יכולת השמיעה בעקבות רשלנות מקוממת מצד הצוות הרפואי

איבד את יכולת השמיעה בעקבות רשלנות מקוממת מצד הצוות הרפואי

צריכים ייצוג אישי בענייני רשלנות רפואית?

פנייה מוקדמת עשויה להיות מפתח להצלחה. לפנייה מהירה לחץ כאן

עו"ד ד"ר אהובה טיכו עו"ד אהובה טיכו פורסם: 29 במאי 2018

הצוות הרפואי בבית החולים “אסף הרופא” ביצע שלושה ניתוחים אך בעקבות העברה רשלנית אל מחלקת ההתאוששות – נגרם נזק קטלני.

התובע, יליד שנת 1935. בתאריך – 23/9/98 כאשר היה התובע בן 63, פנה להיבדק במרפאת אף אוזן גרון במרכז הרפואי אסף הרופא, זאת בשל ירידה בשמיעה בשתי אוזניו. הוא אובחן כסובל ממחלת האוטוסקלרוזיס שזוהי מחלה גנטית אשר גורמת להסתיידות עצם השמע באוזן התיכונה. (ארכובה)

באוזנו הימנית הייתה הירידה בשמיעה ברמה חמורה יותר על כן הומלץ כי יעבור ניתוח אלקטיבי באוזן זו. מדובר בניתוח – סטפדקטומיה. זהו ניתוח אשר במהלכו חודרים אל האוזן התיכונה ומחליפים את עצם השמע – הארכובה בפרוטזה מלאכותית. מדובר בניתוח אשר מחייב מומחיות מיוחדת היות ומדובר בכירורגיה מיקרוסקופית. כאשר הניתוח מבוצע על ידי מנתח מומחה הרי שאחוזי ההצלחה גבוהים מאוד. 99% – 98%!

כאשר התבצעו שלושת הניתוחים היו חדרי הניתוח ממוקמים בבניין של מרפאות החוץ אשר ממוקם במרחק מה ממחלקת האשפוז. באותו זמן נערכו שיפוצים בשטח בית החולים לצורך חידוש הכבישים. ד”ר קסלר שביצע את הניתוח העיד כי הניתוח כולו התנהל כסדרו והוא הסתיים בהצלחה. המנותח אף העיד כי הוא שמע ציוץ ציפורים בחדר ההתאוששות. לאחר הניתוח הועבר התובע אל המחלקה באמצעות מיני אמבולנס ולאחר כשבוע, בתאריך – 8/2/99 הוא שוחרר לביתו.

בתאריך 21/3/99 ערכו לתובע בדיקת שמיעה מלאה אשר ממצאיה הצביעו כי הניתוח למעשה נכשל וכי השמיעה של התובע באוזן ימין החמירה. על פי הממצאים אשר התגלו לאחר מכן בניתוח הבא עלה כי סיבת הכישלון היא העתקת הפרוטזה ממקומה. התובע טען כי הדבר אירע בעקבות השינוע שלו אל המחלקה תוך העברה גסה ומטלטלת ברכב אשר אינו מיועד להעברת חולים במיוחד לאור האזהרה של הרופא לשמור על חוסר תזוזה ומניעת טלטולים של הראש.

בתאריך 7/6/99 שב התובע לבדיקה במרפאת אף אוזן גרון, שם הוסבר לו כי הפרוטזה נפלה וכי היא מונחת במנח שאינו תקין בחלל האוזן התיכונה וכי בכדי לשקם את השמיעה יש צורך בניתוח נוסף. ניתוח רביזיה סטפדקטומיה.

התובע הוחתם על טופס הסכמה לניתוח.

ביום 13/1/1 אושפז שוב בתובע לצורך ביצוע הניתוח השני. הניתוח בוצע על יד פרופסור סגל – רופא אף אוזן גרון בכיר ומנהל המחלקה באותה עת. משהחל הניתוח התגלה כי קיים נקב בעור התוף ומשכך לא בוצע הניתוח המתוכנן אלא תוקן ושוחזר עור התוף.

התובע הוזמן אם כך לניתוח שלישי. את הניתוח השלישי ביצע ד”ר אביתר מומחה אף אוזן גרון בכיר ומנהל מחלקה. בניתוח זה בוצע הרביזיה כאשר לאחר ניתוח זה העיד התובע כי הוא שמע. הוא שוב הועבר למחלקה באותו אופן כמו בפעם הראשונה.

יומיים לאחר הניתוח שוחרר התובע לביתו ובדיקות שנערכו לאחר מכן הצביעו על ירידת שמיעה קשה.

בסופו של יום, לאחר שלושה ניתוחים הפכה אוזנו הימנית ללא תפקודית כאשר הוא סובל מליקוי עמוק, ליקוי סופי אשר אין יותר דרך לתקן בניתוח או באמצעות מכשיר שמיעה.

תמצית הטענות של שני הצדדים:

התובע –

התובע טען כי הטיפול בו היה רשלני במיוחד בעת ההעברה מחדר הניתוח אל המחלקה. התובע טען כי הדגישו בפניו כי הצלחת הניתוח תלויה במניעת תזוזה של הראש למשך 24 שעות הראשונות לאחר הניתוח וכי קריטי להקפיד על כך. בכל זאת העבירו אותו אל המחלקה בהעברה גסה ומטלטלת אשר זוהי הסיבה המכריעה והבלעדית לכישלון של הניתוח הראשון והשלישי ולכל הנזקים שנבעו בעקבותיו.

מלבד זאת הוסיף התובע וטען כי ביצעו בו שלושה ניתוחים מבלי שנתנו לו את כל ההסברים הדרושים וכי למעשה היו אלו ניתוחים שבוצעו שלא בהסכמה מדעת. הוא טוען משום כך לפגיעה באוטונומיה כראש נזק נפרד כמו כן טוען כי הוא זכאי לפיצויים היות וחש בפגיעה קשה כפי שטען – “זלזלו באינטליגנציה שלו ועשו בגופו כבשלהם, גרמו לכך שהוא עבר עוד שני ניתוחים מיותרים, על כל הכרוך והמשתמע מכך, גרמו לאבדן השמיעה, הפכו אותו לבעל מום – חרש”.

עוד טען כי כפועל יוצא מרשלנות זו נמנעים ממנו הנאות בסיסיות והאפשרות לעבוד ולהשתכר.

הנתבעים טענו כי דין התביעה להידחות. הניתוח והשימוש בפרוטזה נעשו כולם כפי המקובל. הסיבוכים שנגרמו הם סיבוכים מוכרים, והתובע קבל את כל המידע על כך לפני הניתוח. סיבוכים אלו עשויים להתרחש גם בניתוחים אשר מבוצעים על ידי טובי המומחים וכי לא הייתה כאן כל רשלנות רפואית. לגבי התזוזות במהלך ההעברות למחלקה לאחר הניתוח הראשון והשלישי טענו הנתבעות כי מעולם לא נתקלו בטיעון כזה וכי הדבר נעשה באופן שגרתי.

לגבי הניתוח השני אשר בה נתגלה הנקב בעור התוף, טענה הנתבעת כי מדובר בתופעה אשר התגלתה במהלך הניתוח ולא הייתה כל אלטרנטיבה טיפולית. זה מה שצריך היה לעשות וכי הטיפול לא גרם כל נזק למטופל.

עוד טענה הנתבעת כי הפרוצדורה בניתוח השלישי הייתה תקינה וכי הסיבוכים אשר התגלו אחר כך הינם סיבוכים מוכרים והתובע קבל על כך את כל ההסברים. התובע חתם על כל הטפסים אשר פירטו כולם את הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בכל אחד מהם.

דיון והכרעה:

אין מחלוקת בין הצדדים כי הניתוח הראשון אכן הצליח. בדו”ח הניתוח הראשון נרשם כי התובע הצליח לשמוע לחישה באוזן המנותחת וכפי שהוא בעצמו העיד – “כשניתחו אותי, אחרי שתי דקות ששמו לי את העצם אמרתי לאשתי בחדר ההתאוששות אני שומע ציפורים. כבר 10 שנים לא שמעתי ציפורים, אני נהנה, הכול בסדר. ש. כלומר הניתוח הצליח? ת. אמרתי, הניתוח הצליח”

התובע הדגיש כי לפני הניתוח הראשון הדגיש בפניו פרופסור סגל כי קיימת חשיבות עליונה להתנהגות שלאחר הניתוח למען הצלחת הניתוח. הובהר לו כי יהיה עליו לשכב משך 24 שעות הראשונות ללא תזוזה וכי אי מילוי כל ההוראות הללו עלול לגרום לתזוזה של הפרוטזה ולכישלון של הניתוח. על אף כל זאת הועבר החולה באמצעות רכב שאינו ייעודי לצורך העברת חולים. “רכב משונה, ללא דלת אחורית, עם מנוע אחורי ממש מתחת לאלונקה שהונחה על רצפת הרכב, כשרגליו משורבבות החוצה”.

עוד העיד כי – “אחרי הניתוח היו צריכים להחזיר אותי למחלקה שהייתה די רחוקה. הגיעו שני סניטרים עם אלונקה על גלגלים. משהו פשוט, לא מיטה, רק יריעה כזאת של בד חזק או גומי. הוציאו אותי על האלונקה הזאת דרך שביל, עד לכביש שם חיכה רכב מסוג סובארו (כמו שמופיע בתמונה) שהוציאו לו את הדלת האחורית. קיפלו את הגלגלים של האלונקה ושמו אותי על הרצפה של האוטו הזה, שהיה קצר מידי והרגליים שלי אפילו הציצו החוצה. אשתי הייתה איתי באוטו והבן הלך למחלקה. ההובלה באלונקה הייתה תוך טלטולים, וכל גבשושית על השביל הקפיצה את האלונקה כמו גם בירידה מהמדרכה אל הכביש. גם הנסיעה באוטו הייתה כל הדרך בטלטולים חזקים והרגשתי שהראש שלי עומד להתפוצץ. בסוף הגענו למחלקה וכשהייתי במיטה אמרתי לאשתי שאני כבר לא שומע”

השופטת ציינה כי מצאה כי דברי התובע אמינים וכי “במקרה דנן, הובל התובע פעם אחר פעם באופן שנראה לנתבעים ראוי, זאת תוך התעלמות מוחלטת מרצונו ולמרות התנגדותו המפורשת להעברתו המטלטלת. מדובר לא רק בטיפול פוסט אופרטיבי שנעשה ללא הסכמה של המטופל, אלא בטיפול בניגוד להסכמתו ולרצונו המפורשים”.

אי לכך חייבה את הנתבעת בפיצוי על סך 250,000 ₪.

אודות הכותב
עו"ד ד"ר אהובה טיכו
עו"ד אהובה טיכועו״ד רשלנות רפואית - ד״ר אהובה טיכו
עו״ד ד״ר אהובה טיכו – מקימת המשרד מהמובילים בתחום הרשלנות הרפואית בישראל, מנהלת אסטרטגיות משפטיות מתקדמות, ומובילה משרד בעל הישגים מוכחים לטובת נפגעי רשלנות רפואית.
עו"ד ד"ר אהובה טיכו
עו"ד אהובה טיכו עו״ד רשלנות רפואית - ד״ר אהובה טיכו
נשמור על אינטרסים שלך בגירושין
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


    יצירת קשר
    map כתובת:רח' רבי פנחס 4 ב', תל אביב-יפו
    map דוא”ל:ahuva@atlaw.co.il
    map טלפון:052-9123118
    map וואטסאפ:0523777555
    map שעות פעילות:א’-ה’ 9:00-17:00
    יום ו' 09:00-14:00
    ניווט מהיר
    אודות המשרד מאמרים צרו קשר הצהרת נגישות
    תחומי התמחות
    רשלנות רפואית בהריון רשלנות רפואית בלידה רשלנות רפואית באבחון לקוי רשלנות רפואית באבחון סרטן רשלנות רפואית טיפולי פוריות רשלנות רפואית במהלך הריון
    מאמרים אחרונים
    רשלנות רפואית במחלת הסוכרת רשלנות רפואית בהיפוגליקמיה בהריון רשלנות רפואית חיסוני קורונה רשלנות רפואית באבחון סרטן הערמונית רשלנות רפואית בקרדיולוגיה רשלנות רפואית באונקולוגיה
    logo
    social social social
    זכויות יוצרים 2025 Ⓒ כל הזכויות שמורות לעו”ד אהובה טיכו
    הצהרת נגישות | תקנון
    קידום אתרים | UI UX
    052-3777555
    אהובה טיכו | עורך דין רשלנות רפואית
    נלחמת על האינטרסים שלך השארו פרטים ונחזור אליכם בהקדם


      phone רוצה לשוחח phone פנייה בוואטסאפ phone יצירת קשר
        התאמות נגישות באתר
        בחרו פרופיל הנגישות המתאים עבורכם
        מצב בטוח לאפילפסיה
        מרטיב את הצבע ומסיר מצמוצים
        מצב זה מאפשר לאנשים עם אפילפסיה להשתמש באתר בבטחה על ידי ביטול הסיכון להתקפים הנובעים מהנפשות מהבהבות או מהבהבות ושילובי צבעים מסוכנים.
        מצב לקוי ראייה
        משפר את הוויזואליה של האתר
        מצב זה מתאים את האתר לנוחיותם של משתמשים עם ליקויי ראייה כגון ראייה משפילה, ראיית מנהרה, קטרקט, גלאוקומה ועוד.
        מצב מוגבלות קוגניטיבית
        עוזר להתמקד בתוכן ספציפי
        מצב זה מספק אפשרויות סיוע שונות כדי לעזור למשתמשים עם ליקויים קוגניטיביים כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA ואחרים, להתמקד במרכיבים החיוניים של האתר ביתר קלות.
        ADHD ידידותי ל
        מפחית הסחות דעת ומשפר את המיקוד
        מצב זה מספק אפשרויות סיוע שונות כדי לעזור למשתמשים עם ליקויים קוגניטיביים כגון דיסלקציה, אוטיזם, CVA ואחרים, להתמקד במרכיבים החיוניים של האתר ביתר קלות.
        מצב עיוורון
        מאפשר שימוש באתר עם קורא המסך שלך
        מצב זה מגדיר את האתר כך שיהיה תואם לקוראי מסך כגון JAWS, NVDA, VoiceOver ו-TalkBack. קורא מסך הוא תוכנה למשתמשים עיוורים המותקנת במחשב ובסמארטפון, ואתרי אינטרנט חייבים להיות תואמים לה..
        התאמות טקסט והתוכן
        גופן קריא
        הדגש קישורים
        הדגש כותרות
        קנה מידה של תוכן
        ברירת מחדל
        גודל גופן
        ברירת מחדל
        ריווח אותיות
        ברירת מחדל
        גובה קו
        ברירת מחדל
        זכוכית מגדלת טקסט
        ידידותית לדיסלקציה
        מיושר לימין
        מיושר למרכז
        מיושר לשמאל
        התאמות צבעים ותצוגה
        ניגודיות כהה
        ניגודיות אור
        ניגודיות גבוה
        רוויה גבוהה
        רוויה נמוכה
        מונוכרום
        התאם את צבעי הטקסט
        התאם את צבעי הכותרת
        התאם את צבעי הרקע
        התמצאות קלה
        השתקת צלילים
        הסתר תמונות
        מקלדת וירטואלית
        מדריך קריאה
        עצור אנימציות
        מסכת קריאה
        הדגש את הרחף
        הדגש פוקוס
        סמן שחור גדול
        סמן אור גדול
        מקשי ניווט

        הצהרת נגישות

        Digitouch © כל הזכויות שמורות
        Accessibility Statement
        • atlaw.co.il
        • 19/09/2025
        Compliance status

        We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

        To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

        This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

        Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

        If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

        Screen-reader and keyboard navigation

        Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

        1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

          These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

        2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

          Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

        Disability profiles supported in our website
        • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
        • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
        • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
        • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
        • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
        • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
        Additional UI, design, and readability adjustments
        1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
        2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
        3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
        4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
        5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
        6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
        7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.
        Browser and assistive technology compatibility

        We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

        Notes, comments, and feedback

        Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to